Larmsystemen utvecklas och den digitala ålderns teknologi erbjuder mängder av trygga lösningar för hemmet. Nya lösningar kan säljas på samma vis som andra saker, genom god kundkännedom och goda kundrelationer, men den största styrkan i ny teknologi är just att den tillför något nytt.
Det finns mängder av teorier om hur försäljning görs bäst, en grundpelare är att utöver god säljteknik måste det finnas god kunskap om produkten samt ett starkt förtroende. En bra säljare känner till både sina kunder och sin produkt väl. Grundprincipen i försäljning handlar om det sociala, med andra ord så vet en bra säljare att det första intrycket väger tungt.
Att sälja
Det handlar inte enbart om kunskap om sin produkt, utan även om att lära känna sina potentiella kunder och se deras behov. På så sätt skapar säljaren genom sin säljteknik tillit och förtroende, inte bara för sig själv som säljare, utan även för företaget och dess tjänster och produkter. När en säljare saknar kunskap, entusiasm och förtroende för sin produkt så återspeglas det tydligt i kundmötet.
Teknologins utveckling
Ny teknologi och nya innovativa lösningar besitter en säljande förmåga i sig själva. I det digitala samhället är normen att uppgradera och uppdatera. Utvecklingen sker snabbt och äldre produkter och lösningar blir snabbt utdaterade, det är något som de flesta kunder redan är medvetna om. Efter det initiala mötet mellan kund och försäljare, där kundens förtroende bör ha vunnits, kan detta utnyttjas genom att hålla en diskussion om tekniken och dess utveckling. I diskussionen sker ett värdefullt utbyte mellan säljare och kund, som på grund av säljarens goda kunskaper om produkten och kundens förståelse för utvecklingen bygger ytterligare förtroende. Förutom uppenbara fördelar med produkten, som ökad trygghet för både människor och ägodelar, kan det tilläggas att goda trygghetslösningar kan medföra minskade kostnader, exempelvis i form av en sänkt försäkringspremie.
God kommunikation
Att se och ta reda på kundens behov är oerhört viktigt inom försäljning. Genom en informativ dialog mellan säljare och kund nås en förståelse för vad som är viktigt för kunden, och vilken lösning som passar. Försäljning av ny larmteknik bygger alltså på samma principer som en bra säljare redan jobbar enligt. Emellertid bör teknikens utveckling och behov av uppgradering poängteras, i samförstånd med kundens faktiska behov.